söndag 17 juni 2012

Skadefri?

Massören kom som sagt idag. Det är första gången jag är i kontakt med en massör men jag kan säga att det är något jag kommer ändra på! Jag tror skarpt på det här :)

Hon började med att "smeka" hela dante, detta gjordes för att få upp blond cirkulationen i kroppen. Sedan började hon och knåda. Tydligen va dante en som gillade hårda tag ( en del är känsliga, så man knappt får rör dom ) så det blev lite hårdare tag ;) Hon avslutade sedan med att "smeka" hela dante igen. Sen stretchade hon honom i både fram- och bakben (för att visa vad jag ska/kan göra nu tills hon kommer igen).

Dante var jätte stel i rygg och hals/nacke, fram för allt i vänster sida (den sidan han opererades i benet). Hon valde därför att fokusera på ryggen och halsen. Han blev genast mycket mjukare men är fotfarande rejält stel, men huvudsaken är ju att det blir bättre och nu ska vi hålla på med detta varannan vecka en tid framöver.

Jag har nu valt att börja ut och skritta korta rundor (ca 15-20min) för att han ska ut och röra på sig och sedan stretcha ut honom så han får en känsla av välbehag och får bort känslan av att han har "ont". För en teori är att han tror att det kommer göra ont om han går "normalt" för det har det gjort innan och väljer därför att halta för att det gör mindre ont. Hästar har ett väldigt bra muskelminne och som dante som har varit skadad under en längre tid kan detta vara en mycket trolig teori.

Jag är i alla fall jätte glad att jag träffade denna tjej. Hel grym och super duper hästvänlig! Snappade upp en massa bra saker som jag ska använda mig utav, längtar till näst hon kommer och hopps såklart på att det skett en liten förändring sen idag :)

Andante stod och njöt i hela en timme. Lite då och då va han tvungen att skrapa lite med frambenen för att inte visa allt för mycket välbehag.. såååå skönt va det ju inte ;) Lite smått dålig på att ljuga den hästen... Hikas fick sig också en omgång och han stod och stornjöt han också! Båda gick sedan trötta och glada ut i hagen och började födosöka ( VAR TVUNGEN ;)) hahah.

Inga kommentarer: