onsdag 20 juni 2012

Frågetecknet Hikas

Igår stod ett nytt "agilityhinder" på schemat.

Uppvärmning: "powerwalk" i Hikas tempo ca 25 min på grusvägen. Super duper bra miljötärning då han hade ca 20 kossor som sprang och slickade staketet när vi gick förbi två gånger. Jätte duktig va han :))

Träning: Jag hade lagt ut sex bommar (kom på att jag hade behövt fler bommar... men jag äger tyvärr inte fler) så det fick bli lite konstigt... men det är ju tanken som räknas?

Han gick in i första korridoren som ingenting (han är ju van att hänga efter mig nu) men sen när vi kom fram till första 90 graders kurvan va det precis som om han fick hjänsläpp? Han fattade ingenting.. som ett stort frågetecken stod han bara där ett bra tag. Tillslut efter lite för mycket godisfrestande så klarade han kurvan. Gick andra korridoren bra men blev snabbt ett lika stort frågetecken när han kom till andra 90 graders kurvan. Stackarn!! Tillslut kom han i alla fall ut ur korridoren och vi kunde göra om det en gång till.

Andra gången gick bättre, men han fattade fortfrande inte ritkigt hur det skulle gå till tror jag. Han fick inte den där glödlampan över huvudet som han fått på alla de andra hindrerna så fort. Men det är ju helt naturligt att han har svårare för en del saker då de andra hindrerna knappt varit någon utmaning!

Elinpelin sa också att hennes häst hade tyckt att det varit svårt med dessa korridorer.. att 90 grader och bommar är något hästar kanske har svårt för. Någon som känner igen sig? Kanske har ni några tips att dela med er utav? :))

Jag avslutade med att öva backa, stanna, snurra åt båda varven och följa efter mig och nu sitter det som en smäck! Han är SÅ duktig min sötnos :) Jag får bakläxa på att jag inte stretchade ut honom... men det är skit svårt att lära in sig en ny rutin!!

Gjorde en liten fin bild i paint så ni fattar lite:

Där ni ser de röda pilarna var de "fel" som blev när jag inte hade tillräckligt med bommar. I hörnen va inte bommen tillräckligt lång... och i de andra hörnen va bommen för lång och gick liksom ut i korridoren och sen blev inte ingångarna in till korridorerna lika långa... men jag har en plan till nästa gång ;)

Inga kommentarer: