onsdag 1 augusti 2012

Ridpasset lite mer i detalj.

Dagens ridpass bestod av skritt i 20min med 5 bommar på ena lång sidan. Jag valde att rida i 20min då 10 känns extremt lite och 30min lite väl länge (och tråkigt) för att bara skritta på rakt spår i paddock. Bommarna använder jag för att han ska få sträcka lite på benen och framför allt lyfta dom så han inte bara går och såsar hela tiden!

Det jag vill uppnå när jag rider är att han ska gå avslappnat med huvudet lågt för att lyfta upp ryggen. Han ska lyfta på benen och bli rörlig i bogen. Han tar nämligen lite mindre steg med vänster framben (det som opererats) så vill få bort den ovanan(?) och försöker då med bommar! Det optimala hade varit att gå i skog där det finns träd,stenar och andra saker som kan agera bommar istället och skogen blir en roligare miljö än paddocken. Dock är dante (som ni förmodligen redan vet) rädd för kossor... och just nu har vi kossor runt om oss så vi kommer ingenstans.

Jag avslutade med en liten fotografering ;) Och sen blev det pyssel och stretching i stallet.


Inga kommentarer: